Vinden vant

Det var opphold da jeg våknet, men regner var fortsatt vått etter regnet på natten. Jeg bestemte meg for å ta det litt rolig og la det tørke opp. Jeg var like vel avgårde i 10-tiden. Etter å ha padlet i ca 1 km skulle jeg opp på land igjen, denne gangen i over 3,5 km. Jeg trillet meg gjennom en bobilparkering og ned til Fengerfors sentrum. Ikke akkurat verdens navle, men det har et veldig godt bakeri, en liten kaffe og en butikk. Jeg stakk innom bakeriet for å handle et par rundstykker og en kanelbolle.

Butikken skulle åpne kl 11 og jeg bestemte meg for å vente fordi jeg hadde lyst på en is, men så viste det seg at det hadde skjedd noe sånn at butikken ikke ville åpne før 12, så da dro jeg videre uten is. Jeg trillet ned til sjøen Ärr. I området her ble deler av den gamle filmen om Ronja Røverdatter spilt inn, så jeg padlet forbi både helvetesgapet og bjørnehulen. Fort gikk det ikke for det var kraftig motvind denne dagen også. Ved enden av Ärr kom jeg til Strømmen sluse. Det et nå slutt på manuell trilling, men het automatisk var ikkr slusen. Dette var en manuell sluse som ble betjent av to eldre personer. Slusingen gikk helt utmerket og jeg kom ut på Ånimmen.

Ånimmen er en ganske lang sjø og vinden var kraftig. Jeg skulle padle ca 7 km til neste leirplass. Vinden var kraftig og bølgene ganske store, så jeg prøvde å legge meg i le av en ganske stor øy, det var sånn passe vellykket. Det var vesentlig mindre bølger og vind der, men det var fortsatt nok til at det var tungt å padle. Fra enden av øya hadde jeg 3,5 km igjen over «åpent hav» med vind og bølger midt i fleisen. Jeg kom ikke mange metrene før jeg skjønte at det ikke gikk, så jeg gikk i land inne en liten bukt. Jeg brukte litt tid på å akseptere at jeg ikke kom videre, men det er ingen krise at det ble kortere enn planlagt. Vinden skulle snu i løpet av natten slik at jeg ville få medvind neste dag og den neste dagsetappen var uansett kort. Så denne gangen vant vinden, men jeg ble i alle fall ikke våt.