Over sjø og over land

Jeg var, som vanlig, oppe tidlig. Værmeldingen tilsa at det kunne bli en god del regn, så jeg tenkte det var best å komme meg avgårde litt fort. Og denne dagen skulle jeg også ut i ukjent terreng. Jeg padlet til den innerste kroken av Östre Silen, gjennom masse siv og til en gjørmete bredde hvor jeg trakk kajakken opp. Jeg spente på tralla jeg hadde med. Det var litt styrete å finne riktig balansepunkt, og selvfølgelig veltet alt i det største gjørmehølet på stien opp til veien. Men jeg kom meg opp og fikk dratt alt opp til en sjø som heter Limmen. Limmen er mindre enn de sjøene jeg har padlet så lang, men den er fortsatt stor og full av kriker og kroker. Jeg padlet selvfølgelig til feil krok og kunne ikke forstå hvor jeg skulle gå i land for å komme til neste sjø. Etter å ha konsultert kartet ble jeg litt klokere og jeg måtte padle tilbake et stykke, og nå oppdaget jeg at det var motvind.

Jeg måtte gå nesten to km over land for å komme til neste sjø. Skogsveiene var greie, men det var irriterende mye fluer og av en eller annen grunn siktet de på ørene mine. Men også denne prøvelser bestod jeg og jeg kom meg over til Edslan. Jeg hadde tenkt å padle nesten til enden av Edslan og så finne et sted å slå leir, men det var ingen fine plasser . Bortsett fra en offentlig badestrand hvor jeg stoppet og spiste litt da. Men det var et forblåst sted og jeg så at jeg fortsett hadde et par timer på meg så jeg bestemte meg for å padle til neste sjø.

Det gikk bare bedre og bedre å få kajakken opp på tralla og innimellom var veien også godt skiltet. Etter nok 1,5 km å vei satt jeg båten ut på Bräcketjärnet,som er en liten sjø som henger sammen med den litt større Knarrbysjön. Det går fint å padle mellom sjøene, sett bort fra den lille broen som var så lav at jeg ikke kunne padle under den. Da ble det et siste løft.

På Knarrbysjön blåste det kraftig midt i mot og det var også en del bølger. Jeg ga på selv om jeg var sliten, for hade jeg tatt pauser ville vinden blåst meg bakover igjen. Ca 400 m før leiren fikk jeg le bak en odde og der tok jeg en lengre pause. Det er ikke ofte jeg tar pause så nærme målet. En siste kraftanstrengelse fikk meg rundt odden og til leirplassen. Jeg rakk å sette opp teltet og ta et bad før regnet kom. Alt i alt en veldig bra dag.